Vertrouwenspersoon

Waarom een vertrouwenspersoon?

Hoe mooi het ook zou zijn, helaas gaat niet iedereen met plezier naar school of naar het werk. Redenen hiervoor zijn onder andere: pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie en geweld, hoge werkdruk, radicalisering en integriteitsschendingen. En ondanks alle inspanningen om onveilige situaties te voorkomen, komt het jammer genoeg meer voor dan we denken. Leerlingen die pesten of gepest worden, denk bijvoorbeeld aan cyberpesten/social media, leerkrachten die over de schreef gaan of ongewenst gedrag ervaren, agressieve ouders, fraude, misbruik van bevoegdheden; het komt allemaal voor.
 

Maar wat als het je zelf overkomt?

Het kan iedereen overkomen: er gebeurt iets op school waar je je onprettig of onzeker over voelt. Je vraagt je af wat je ermee moet. Je ziet bijvoorbeeld dat een leerkracht, collega of ouder iets doet wat in jouw ogen niet goed is of niet goed voelt. Of je wordt als ouder of leerkracht geconfronteerd met ongewenst gedrag, zoals bijvoorbeeld verbale agressie, pesten of (seksuele) intimidatie. Maar ook als er kwesties zijn over beslissingen van onderwijsgevenden en/of schoolleiding met betrekking tot het onderwijs en de goede gang van zaken in de school zijn kwesties voor de vertrouwenspersoon. Daarnaast kan een samenwerkingsprobleem of een meningsverschil behoorlijk impact hebben en is een klankbord of uitlaatklep gewenst. Bij vermoeden van integriteitsschendingen informeert, begeleidt en ondersteunt de externe vertrouwenspersoon de melder om zo de organisatie in de gelegenheid te stellen de vermoedelijke misstand te onderzoeken en daarop maatregelen te treffen.
 

Wat te doen?

In die situaties is het belangrijk om dit eerst met de direct betrokkene(n) te bespreken, de intern vertrouwenspersoonof desbetreffende schoolleider. Vaak helpt het erover te praten met de ander, maar soms wil of kan je dat niet. En soms levert het niet het gewenste resultaat. Wellicht zijn emoties hoog opgelopen of ben je bang voor reacties. In die gevallen kun je een beroep doen op de extern vertrouwenspersoon. Maar ook als je je verhaal kwijt wilt zonder dat daar direct consequenties aan verbonden zijn. De extern vertrouwenspersoon is er voor jou; als luisterend oor, adviseur en begeleider. Zij denkt met je mee over wat je kunt doen en kan je helpen om de zaken voor jezelf in het juiste perspectief te plaatsen. Verder kan de extern vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het bepalen van eventuele vervolgstappen en je desgewenst hierin begeleiden. Gesprekken zijn vertrouwelijk en de extern vertrouwenspersoon is onafhankelijk en neutraal; de veiligste gesprekspartner voor iedereen. De extern vertrouwenspersoon draagt bij aan een veilig schoolklimaat en aan een organisatiecultuur/ werkomgeving waarin leerlingen, ouders en medewerkers bereid zijn en zich veilig genoeg voelen om kwesties en vermoedelijke misstanden te melden, zodat de organisatie die kan onderzoeken en zo nodig maatregelen kan treffen.
 

De extern vertrouwenspersoon

De extern vertrouwenspersoon is Bernadette Hes-Boots. Bernadette is gecertificeerd vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en Integriteit en is aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV). Daarnaast is zij MfN-registermediator met specialisaties in het onderwijs en teamconflicten. Als je contact opneemt met Bernadette, luistert zij eerst in alle rust naar jouw verhaal. Daarna zoekt zij samen met jou naar de gewenste oplossing voor de kwestie. Dit kan telefonisch, maar ook op een door jouw gewenste locatie.

Bernadette is bereikbaar via E: info@in-b-tweenadvies.nl T: 06-25538458.

 

Documenten

www.obodb.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.obodb.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren